Faranak Sohi

Vestlig hverdag i mellemøstligt skær

Med begejstring tager Nørhald Kunstforening hul på 2019 med en udstilling, hvor dansk og iransk fletter sig sammen i et sprudlende orgie af mange kunstarter, hvor tradition og postmodernitet går op i en højere enhed med et stærkt personligt og æstetisk udtryk.

Iranskfødte Faranak Sohi, uddannet på Kunstakademiet i Århus, udtrykker sig gennem maleri, tegning, collage, video, fotografi, pailletter, glimmer, broderi, street art og installation – et sandt eldorado! Huntager afsæt i sin egen kultur og historie, men er samtidig præget af vestlig/dansk kultur, idet hun har levet i Danmark de sidste snart 35 år. Mange af hendes værker er samfundsrelaterede, og hun arbejder ud fra en stærk indre nødvendighed.

I sin udstilling i Nørhald Kunstforening viser hun både malerier, collager og perleværker, hvilket hun har arbejdet en del med de sidste par år. Vestlige hverdagsting fremstår i mellemøstligt skær, fordi Faranak Sohi i sit kunstneriske udtryk forstår og formår at forene kultur og tradition og interagere i stedet for at konfrontere.

Faranak er medlem af Billedkunstnernes Forbund og har flere censurerede udstillinger bag sig, såsom Kunstnernes efterårsudstilling, Charlottenborgs Forårsudstilling, Kunstnernes Påskeudstilling og Kunstnernes Sommerudstilling. Hun har modtaget flere legater og hædersbevisninger.

Der er fernisering lørdag d. 5. januar kl. 14-16 i foyeren på Mellerup Fri- og Efterskole, Almisbakken 18, Mellerup, 8930 Randers NØ, hvor der bydes på en forfriskning samt musikalsk underholdning.

Udstillingen er åben på alle hverdage fra kl. 14 til 17, og sidste udstillingsdag er torsdag d. 7. februar.