Ulla Lampe

Ulla Lampe – ”Fanget af kunst”

Ulla Lampe fra Horsens udstiller i februar malerier og plexiglasbilleder hos Nørhald Kunstforening. Der er fernisering lørdag d. 4. februar kl. 14- 16. i Mellerup Efterskoles foyer, Mellerup 8930 Randers N.Ø.

Ulla Lampe er en del af værkstedsfællesskabet og Kunstnergruppen ”SLOTTET”, der holder til på det nedlagte statsfængsel i Horsens, et navn gruppen har valgt, da det gamle Statsfængsel i folkemunde blev kaldt SLOTTET. Ulla Lampe kalder bl.a. med reference hertil sin udstilling for ”Fanget af Kunst”

Nok kan man sige, at Ulla Lampe til daglig befinder sig bag tremmer, men kunstnerisk lader hun sig ikke spærre inde. Hendes kunstneriske praksis spænder over en vifte af forskellige teknikker og stilarter, og hun har en insisterende trang til at afsøge nye veje. Ud over maleriet er det en drivkraft for hende at lege med tusch, beton, plexiglas og lys.

På udstillingen hos Nørhald Kunstforening medbringer Ulla Lampe:

Øjebliksbilleder.
Situationsbilleder af mennesker i øjeblikke, hvor følelser som opslugthed og koncentration, men også forladthed og ensomhed er centrale. Med egne fotos som inspiration komponerer hun disse værker, så de fortæller nye historier.
En række billeder inden for denne serie er Turist – snapshots. Her er motivoplæggene unge fotograferende turister, men fokus og udsynet er det storladne landskab, som de er i gang med at snapshotte.Malerierne har natur-romantiske referencer til tidligere epoker fra kunsthistorien som f. eks. Casper David Friedrich og J. F. Willumsen, men hos Ulla Lampe bliver vi gjort opmærksomme på det moderne menneskes fremmedhed i naturen.
Landskabsabstraktioner.
Andre billeder udfolder sig i det abstrakte landskabsmaleri. Her arbejder hun med lys og stemninger, mange farver og stærke kontraster. Malerierne udføres med impulsivitet og store armbevægelser. Landskabernes form og type genkendes, men det ekspressionistiske udtryk er mere markant end den fotografiske gengivelse.
Plexiglasbilleder,
På plexiglas arbejder Ulla Lampe nærmest 3-dimensionelt, idet hun bearbejder både bagplade og begge sider af glasset. Glas og bagplade monteres desuden med beslag, så der er afstand i mellem. Billeder er flg. Ulla Lampe inspireret af poesi og gode historier.
Ulla Lampe har udstillet i mange kunstforeninger og på censurerede udstillinger bl.a. den statsanerkendte Kunstnernes Sommerudstilling, hvor censorerne i 2016 valgte hende til Årets Kunstner, og dermed tildelte hende KS Prisen.

Alle er velkomne til ferniseringen, hvor der bydes på musik og en lille forfriskning. Udstillingen kan efter ferniseringen ses alle hverdage kl. 14- 17, men er lukket i skolernes vinterferie, uge 7.