Henrik Busk Andersen

Stærke følelser og levet liv.

Der bliver et brag af en udstilling, som Nørhald Kunstforening åbner dørene for lørdag d. 11. januar 2020.

Henrik Busk Andersen udstiller nogle af sine stærkt ekspressive malerier, som nogle kalder nyfortolket Cobra-stil. Busk Andersen har levet af sin kunst de sidste mange år, og hans tanker bobler over i et væld af farver. Tanker om eksistens og mening set i lyset af det levede liv manifesterer sig i provokerende og igangsættende kunstværker.

De udstillede malerier stammer alle fra serien ”To be or not to be hardcore”.

Men det er ikke kun malerkunsten, der er Henrik Busk Andersens element. Han laver også bronzeskulpturer, hvoraf mange kan ses i det offentlige rum, idet han har skænket flere byer store og spændende kunstværker, der relaterer sig til den udvalgte lokation.

Henrik Busk Andersen har også fremstillet en skulptur til Randers Kommune, som dog har takket nej. Den afviste skulptur hedder ”Kast blot dine sten” er med på Nørhald Kunstforenings udstilling. Selvom den er afvist af kommunen, bliver den indviet ved ferniseringen d. 11. januar.

Skulpturen skal med Henrik Busk Andersens egne ord ”opfordre mennesker, der bliver misforstået, udsat for hån eller såret med skarpe ord, til at ikke at lade sig stene. Det er en livskunst at lade det passere, finde livskraften og komme videre”.

Og endelig skaber han også installationskunst, der både kan provokere, men i høj grad også vække til eftertanke.

Henrik Busk Andersen tager livtag med livets store emner og tager også menneskelige misforhold under behandling og sætter kniven ned der, hvor det gør allermest ondt. Der er stærke følelser på spil, og betragteren kan næppe gå upåvirket fra en Busk Andersen udstilling, for der spørges ind i livets mangfoldige og smertefulde veje, ligesom der sættes spot på tabuer og løgne.

Busk Andersen har sit eget galleri i Åbybro, men udstiller også på flere store anerkendte kunstgallerier.Vi er stolte i Nørhald Kunstforening af at kunne åbne dørene til et festfyrværkeri af farver og følelser ved ferniseringen lørdag d. 11. januar kl. 14-16 i foyeren på Mellerup Fri- og Efterskole Almisbakken 19, Mellerup, 8930 Randers NØ. Der vil som vanligt være en forfriskning og musikalsk underholdning.

Derefter kan udstillingen ses på alle hverdage indtil d. 6/2 mellem 14 og 17.