Lars Kalmar Kastanje og Lars Ibsen

Arkitektonisk stoflighed og særegenhed i akryl og ler

Nørhald Kunstforening præsenterer på sæsonens første udstilling på Mellerup Fri- og Efterskole en udstilling med to arkitekter, der også arbejder med det kunstneriske udtryk på anden vis end i arkitekturen.

Det er arkitekt og billedkunstner Lars Kalmar Kastanje og arkitekt og keramiker Lars Ibsen.
Begge kunstnere er bosat på Djursland, hvor de begge har atelier.

Lars Kalmar Kastanje er optaget af at opnå grafisk stærkt udtryk med en stor grad af stoflighed, farvevalg og dybde. Baggrunden som arkitekt fornægter sig ikke, så hans proces begynder altid med blyant og skitseblok. Herefter overføres motivet til lærred, og opbygningen af billedet udvikles med lag på lag af akrylfarver og japanpapir i en helt særlig teknik; alt sammen har det formål at opnå en dybde i farve og komposition. Som regel har han fra begyndelsen besluttet sig for motivet og farvevalget, men eksperimenterer og udvikler stadigt motiver og teknik.

Lars Ibsen har som arkitekt altid interesseret sig for design og formgivning. Det bruger han i sit arbejde med keramikken, hvor han frit kan eksperimentere med farver, overflade, æstetik og udtryk, og det er ofte i eksperimentet, han finder ny inspiration. Han arbejder hovedsageligt med unika skåle, kuber og lågkrukker i stentøj, men i de senere år har han også benyttet raku-teknik.

Lars begyndte at arbejde med keramikken for godt 35 år siden og har løbende uddannet sig på flere kurser på bl.a. Aarhus Kunstakademi og deltaget i flere inspirerende fællesskaber og samarbejder med andre keramikere.

Lars og Lars har udstillet sammen flere steder i landet og med gode anmeldelser, og de formår at skabe en helstøbt og seværdig udstilling, som nu også vises i Nørhald Kunstforening.

Der er fernisering den lørdag d. 9. september kl. 14-16 i Foyeren på Mellerup Fri- og Efterskole, Almisbakken 19A, Mellerup, 8930 Randers NØ.

Som altid vil der været musikalske indslag, og der vil blive serveret en lille forfriskning. Alle er velkomne.

Udstillingen kan ses alle hverdage kl. 14 -17 indtil den 5. oktober.