Margrethe Christensen

Frodige kvinder hos Nørhald Kunstforening

Nørhald kunstforening starter den nye sæson med en udstilling af billedkunstner Margrethe Christensen, der udfordrer normerne for skønhed og perfektionisme. Der er fernisering søndag den 18 september kl. 14 – 16 i foyeren på Mellerup efterskole, Almisbakken 19, Mellerup.

Margrethe Christensen har udstillet på adskillige gallerier og deltaget i flere censurerede udstillinger, i både ind og udland, bl.a. International Form-Art Hamborg, hvor hun har fået tildelt Form-Art prisen to gange, og en særudstilling i Worpswede Kunsthalle, Tyskland i forbindelse med en udstilling af afdøde, danske malerinder såsom Anna Syberg, Christine Swane m.fl.

Margrethe Christensen maler frodige og skulpturelle kvindefigurer i olie på lærred.
Om billederne fortæller hun: ” Jeg er fascineret af at male skikkelser, der udtrykker kropssprog, sjæl og stemning. Nogle gange meget fremtrædende, andre gange mere diffust. Gennem mine frodige kvindefigurer, forsøger jeg at bryde normen for skønhed og perfektionisme. Nogle ser farverne i mine billeder, andre formen og andre igen ser mit motiv som grimme kroppe, fordi “grimt” står i modsætning til “det pæne og perfekte”, der for de fleste er defineret som ”det slanke”. Jeg føler mig tiltrukket af det, som i andres øjne ikke er billedskønt og fuldendt – og hvem afgør, hvad der er perfekt?”

Hun er optaget i Tom Jørgensens bog ”101 Kunstnere 2013 ” hvor hun bl.a. får følgende ord med på vejen:
”I malerierne bliver kvindekroppen forvandlet til et både kompliceret, elegant og dynamisk spil mellem linjer og flader med farven som det bærende og skabende element. Farven deler lærredet op i forskellige farveplaner, hvor modsætningen mellem figuren og rummet stort set ophæves”

Kirsten-Marie Hedeland, kunstskribent og Tv programvært på ”Kunst for Tiden” supplerer:
”Ved mødet med Margrethes maleriske univers breder der sig en behagelig ro i ens sind, og kontraster opleves med livsglæde og melankoli, der går side om side. Man kan godt opleve hendes motivskikkelser som værende distancerede i udtrykket, når de er malet med ansigtet skjult eller i rygvendt positur og en følelse af melankoli er nært forestående.

Men der ligger også en styrke, glæde og helt speciel atmosfære gemt imellem linjerne og formerne. Det er på mange måder en sanselig, tankevækkende og formfuldendt oplevelse at træde ind i Margrethes billedverden”

Udstillingen præsenterer med andre ord billeder, der udfordrer det gængse kvindeideal, og hvor stemninger af harmoni, livsglæde og melankoli skildres i inciterende farvekontraster.
Til ferniseringen bydes der på musikalsk underholdning af elever fra Mellerup Efterskole og en lille forfriskning. Udstillingen kan efter ferniseringen ses alle hverdage indtil den 6. oktober fra kl. 14 – 17.