Berit Langballe

Nordiske drømme, sansninger og erindringer

Nørhald Kunstforening slutter forårssæsonen med en udstilling af Berit Langballe.

Man vil på udstillingen møde oliemalerier, skulpturer, assemblager og fotoemulsion. Malerierne er abstrakte landskabsmalerier, malet i mange laserende lag, hvilket giver malerierne et drømmeagtigt præg.

Det er ikke konkrete landskaber, men snarere erindringer om landskaber, der kommer til udtryk på lærredet: en sansning af noget engang set og gemt i erindringen. Det er en følelse eller stemning af det nordiske landskab, en melankoli i sjælen, som manifesterer sig i billederne.

Skulpturerne er hugget i granit og i nogle tilfælde kombineret med glas. Formsproget er abstrakt og ofte er der taget udgangspunkt i et begreb eller en følelse.

Assemblagerne er en leg med former, farver og teksturer i et møde mellem forskellige objekter, en gang kasserede, men genanvendt og sat sammen i en ny konstellation.

Fotoemulsion er en teknik, hvor man laver et negativ, evt. collage af forskellige motiver, lægger det på et papir med emulsionsvæske på, hvorefter man lader solen fremkalde billedet.

Berit Langballe er uddannet i billedkunst fra Silkeborg Seminarium og har deltaget i kurser hos billedkunstner Lene Noer og hos glaskunstner Do Karlslund. Hun har undervist i billedkunst i folkeskolen, ungdomsskolen og kurser under AOF.

Sammen med sin mand, Henrik Langballe har hun udstillet i mange firmakunstforeninger i Jylland og på Fyn, samt i Skolernes Kunstforening Randers og Odder. I de seneste par år har de sammen lavet flere kirkeudstillinger.

Udstillingen kan ses fra lørdag d. 5. maj til torsdag d. 14. juni i foyeren på Mellerup Fri- og Efterskole (Almisbakken 18, Mellerup, 8930 Randers). Som vanligt er der en festlig fernisering (5. maj kl. 14-16) med musik og en forfriskning.