Ole Mejer

”De skæve er de sjoveste” – foredrag, skulpturer og gouache af Ole Mejer.

Nørhald Kunstforening holder fernisering lørdag den 8. oktober kl. 14 – 16.30 med keramiker og tegner Ole Mejer. Ferniseringen består både af foredrag og en udstilling af Ole Mejers keramikfigurer og gouachetegninger. Det gennemgående tema er: De skæve er de sjoveste. Et udsagn der både kendetegner Ole Mejers kunst og hele hans livsholdning. Han er helt sin egen, og det er hans skulpturer også. De er mærkelige, snurrige og sjove, men oftest er de også en alvorlig kommentar til livet og til den måde, vi mennesker opfører os på.

Udstillingen starter utraditionelt i Mellerup Efterskoles foredragssal i hovedbygningen kl. 14.00 med humoristiske fortællinger af Ole Mejer om sit kunstneriske virke og tidligere job som forstander for Fenskær Efterskole, – en efterskole for specialklasseelever, som han var leder for i 18 år inden han gik på pension i 2004.

Efter Ole Mejers foredrag åbnes udstillingen kl.15.00 i Mellerup Efterskoles Foyer, ( Almisbakken 19, Mellerup, 8930 Randers NØ ). Ferniseringen slutter kl. 16.30.

Ole Mejer henter inspiration til sine værker mange steder: Han har elsket arbejdet med eleverne på efterskolen, fordi de ofte ser verden fra en skæv vinkel og kompenserer for de boglige mangler med andre stærke og kreative ressourcer.Samtaler med og kommentarer fra eleverne har givet afsæt til flere skulpturer og tegninger, bl.a. en finurlig figur med titlen: ”Er ikke elev i det formelle eller bruger af borgerbutikken”.Han har altid interesseret sig for det anderledes, så også anerkendte kunstnere, der arbejder med det svære og skæve har vakt hans nysgerrighed og dannet udgangspunkt for nogle figurer: feks. Jørgen Leth, Lars Von Trier og Thomas Vinterberg.

Han henter endvidere sin inspiration fra avislæsning og samfundsdebatten, men især er han inspireret af litteraturen, Grimms og H. C. Andersens eventyr, fabler og oldtidens myter. H.C. Andersens eventyr ”Den grimme ælling ”har f.eks. dannet udgangspunkt for en lille snurrig figur med titlen : Anden, der ikke vil være svane.

Ole Mejers figurer er ikke dekorationskunst, de er unikaværker, de provokerer og udfordrer alment til overvejelse og undren. Ole Mejer er naturligvis glad, hvis folk kan lide det, han laver og stolt over sin store succes , – men som han siger: Jeg forstår også godt, hvis nogen ikke vil have mine ”uhyrer” stående. Du kan ikke sige, at nu skal moster Anne have en keramikting, og så gå hen og købe en af mine figurer – det vil være synd for hende.
Alle skulpturer har en titel, som oftest får smilet frem hos beskueren, men væsentligst opstår fortolkningsmulighederne og humoren i samspillet mellem figur og titel.

Figuren er måske ikke i sig selv morsom eller glad , men som Ole Mejer påpeger : Sætter du en titel på den , så kan du i heldigste fald skabe en kontrast – og der kommer det morsomme ind, og hvis du samtidig kan plante kontraster i skulpturens udtryk, så spiller det. Derfor ændrer hans figurer ofte udryk, alt efter hvilken vinkel, man ser figuren fra.
Den bærende ide bag hver figur er enkelhed – ligesom en god historie, der ikke skal drukne i en masse fnidder, og forudsætningen for at lave noget overraskende eller interessevækkende er også iflg. Ole Mejer, at beskueren – måske kun mini-minimalt – kan finde genkendelse. Derfor skal det basale grundlag være noget, vi har lyst til at udforske – men måske kun minimalt kender.

Udstillingen består væsentligst af de finurlige rakubrændte figurer, men Ole Mejer har gennem årene lavet mange gouachetegninger, hvoraf nogle er samlet i børnebogen : ”Søren Udykker og Prinsesse let på tråd”,- der bl.a. er inspireret af hans skolemøder med tidligere undervisningsminister Margrethe Vestager.

På udstillingen vil der være tegninger fra Ole Mejers private samling, men han medbringer også et udvalg af uindrammede tegninger til salg.
Nørhald Kunstforening glæder sig til udstillingen og kan love en anderledes og humoristisk fernisering.

Udstillingen kan efter ferniseringen ses alle hverdage kl. 14- 17 indtil den 10. november, men er lukket i skolernes efterårsferie i uge 42. Der bydes på musikalsk underholdning og en lille forfriskning.
Alle er velkommen.