Anne Østergaard

Anne trækker dyrene fra kulden og ind på papiret

Oplev Anne Østergaards dyrerige univers, når Nørhald Kunstforening åbner dørene til udstilling i foyeren på Mellerup Efterskole.

Det er en af Danmarks bedste akvarelmalere, der i maj måned viser et udsnit af sine seneste værker frem. Anne Østergaard har fra barns ben altid været omgivet af dyr, og motiverne i hendes malerier kredser om særligt de koldere egne som Lofoten, Svalbard, Island og Færøerne, men også den danske vestkyst inspirerer Anne ved sin smukke enkelhed.

Ofte er det heste, kvæg og forskellige fugle som råger og måger, der finder vej til akvarelpapiret. Når Anne arbejder i naturen, kræver det blandt andet tålmodighed og tekniske færdigheder, når det regner eller motiverne ikke vil stå stille. Andre gange tager vinden i papiret. Det er en krævende proces, og meget må kasseres efter en arbejdsdag under åben himmel.

Anne Østergaard har malet i over 40 år og har to gange tidligere udstillet hos Nørhald Kunstforening i 2004 og 2013. Sidste år var hun eksempelvis også at finde på den store udstilling ”Nordens lys” på Dronninglund Kunstcenter.

Der er fernisering lørdag den 4. maj kl. 14 – 16, hvor foreningen byder på musikalsk underholdning og en lille forfriskning. Udstillingen kan herefter ses alle hverdage mellem kl. 14 og 17 frem til 30. maj, Almisbakken 19A, Mellerup, 8930 Randers NØ.