lokaludstillingen

15 kunstnere udstiller til ”Lokaludstillingen 2016” hos Nørhald Kunstforening.

Nørhald kunstforening åbner lørdag den 12. november kl. 14 – 16 den traditionsrige lokaludstilling, hvor medlemmer af foreningen fremviser egne værker.
Tilmeldingen er igen i år meget stor, – ikke mindre end 15 kunstnere udstiller, hvoraf 4 er nye i foreningens regi. På skulptursiden vil der både være store træskulpturer, træskåle i bøg og valnød, bronzeskulpturer og skulpturer i granit. Endvidere udstiller 3 kunstnere keramikvaser, – fade , – skåle og lågkrukker. m.m.

Billedsiden præsenteres af 9 kunstnere med h. h. v. akryl- og oliemalerier, akvareller og tegninger. Deres værker spænder fra det helt abstrakte over oplevelser med ødelæggende ildebrand og bilkollision til parafraser over h. h. v. H. C. Andersens eventyr, Gustave Dore’s bibelradering ”Den barmhjertige samaritaner”, urfolk og tro, – samt frie fantasier over kvindelighed, kærlighed og evighed.

Præsentation af kunstnerne:

Skulpturer i træ, granit og bronze.
Dan Brokholm Olesen udstiller 1,20 m. høje enhjørninger i træ og Børge Lykkegaard tilsvarende store, træskulpturer af mænd med kasketter. Underfundighed og humor er et gennemgående kendetegn for værkerne. Begge er medlemmer af kunstnergruppen ”Træskulptørerne, Mellerup”.
Henrik Kjærgaard-Jensen viser igen i år smukke drejede skåle, denne gang i både bøg og valnød. Han er altid på jagt efter sælsomme figurer og historier i træet, så værket bliver til mere end en frugtskål eller anden nyttig brugsting.
Kristian Bejer præsenterer finurlige dyrefigurer i granit.
Jan Fog udstiller bronzefigurer og akvareller, hvor det gennemgående tema er Urfolk og tro. Han er inspireret af sit samarbejde med masaier i Tanzania og sin oplevelse af, hvordan tro, fællesskab og tradition er den lim, der binder urfolk sammen.

Keramik.
Som nye medlemmer af Nørhald Kunstforening udstiller Michelle Marhauer Pedersen fra Atelier 12b og Dorte Hundevad, der er en kendt udstiller hos PM Kunst i Randers.
Dorte Hundevads keramik har bløde buttede former, overflader man får lyst til at røre ved og farver, der skaber hygge, Hendes lågkrukker gemmer ofte på små overraskelser, og hendes kegler lyser op i mørket.
Michelle Marhauer Pedersen arbejder i sine vaser og skåle meget bevidst og æstetisk med farverne sort og hvid, kombineret med gyldne strøg. Hun udstiller tilsvarende sort/ hvide tegninger, hvor nøgne kvinders former og bevægelse er et centralt motiv.
The Grand Old Lady i begittet keramik Inge Marie Kirk præsenterer et bredt udvalg af grydeskesholdere, nisseskåle og forskellige typer fade, – dekoreret med de herlige skælmske troldkvinder, som nærmest er et ”must” til lokaludstillingen.

Billedkunst.
Lise Brokholms malerier har titlerne: ”Ild”, ”Tab”, Nøgen” og ”Tanker”, og tager afsæt i den tragiske oplevelse, hun og Dan Brokholm Olsen havde, da deres hjem i Støvring brændte ned i juni måned.
Forfaldstemaet går på anden og mere abstrakt vis igen hos Kurt Poulsen, der for første gang udstiller hos Nørhald Kunstforening, men han har malet i adskillige år. Han finder gerne motiver til sine oliemalerier på bil- og skibsophugningspladser, og er fascineret af den ældningsproces/forvitring ting gennemgår, inden de helt forsvinder eller bliver omdannet og genbrugt til noget nyt.
Ny i foreningens regi er også Tove Frandsen, der er bosat i Sverige, men opvokset ved Tørring, nær Randers. Hendes billeder har naturen og kærligheden som udgangspunkt – set i et magisk perspektiv og med fantasier over evigheden.
Det eventyrlige står på anden vis centralt hos Horsens kunstneren Lise Egelund, der ligeledes udstiller for første gang i Nørhald kunstforening. Hendes malerier tager konkret afsæt i H.C. Andersens eventyr: ”Klodshans”, ”Nattergalen” og ”Sneglen og Rosenhækken”. Lise Egelund har fra 1976 – 2001 undervist på G.U., Ulstrup, i fagene keramik og billedkunst, men startede herefter på malerkurser hos Niels Frank ,- og siden haft adskillige udstillinger, såvel solo som i grupper.
Også den lokal kendte Maj Klemmensen dyrker parafrasen i et stort akvarel billede, der er inspireret af Gustave Dore’s bibelradering ”Den barmhjertige samaritaner”, men viser endvidere mindre portrætbilleder i akryl.
Den trofaste udstiller gennem mange år – Vibeke Henriksen – har som noget nyt, kastet sig over akvarellen efter et par spændende kurser, bl.a. hos Birgitta Glode.
Else Hundevad har i år helt valgt at forlade det figurative og udstiller abstrakte malerier i efterårets varme og gyldne farver.

Ja, det er en varm og farverig efterårsbuket af spændende værker, der kan opleves på Nørhald Kunstforenings Lokaludstilling 2016.

Alle er velkommen til ferniseringen, hvor der bydes på musikalsk underholdning og en forfriskning. Udstillingen kan efter ferniseringen ses indtil d. 15. december alle hverdage kl.14-17, Almisbakken 19, Mellerup, 8930 Randers NØ.
Jane Brix